Sommerferien 2018

En sommer er over, men minnene tar vi med oss inn i hst og vinterens mrke.
En sommer er over, minnene skal vi bruke til glede oss til neste r sommer.

Bobiltrollet og mannen har hatt en fin sommerferie med mye fint vr, fordelen med ta tidlig ferie er at det ikke er s fullt p campingplassene nedover i Europa.

Torsdag 21 juni startet vi ferien vr, vi kjrte til Kristiansand for ta bten til Danmark. Vi overnattet p kaien siden bten skulle g kl. 06.45.

Fredag 22 juni: Biler begynte sjekke inn kl. 05.15, litt i tidligste laget. Vi tok FjordCat, en katamaran bt som tok 2 timer og 15 minutter. Det ristet og hopet hele veien, vi kommer ikke til ta denne bten flere ganger. Nr vi kjrte i land hadde vi vrt frste handelen stopp ved Bilka i Veile, der fylte vi opp kjleskapet med mat til turen. Andre handlestopp var hos Otto Duborg, der fylte vi bilen med mye godt drikke til turen. Vi kjrte s til Knaus Camping ved Hamburg en grei og fin camping som vi har lagt p ved flere anledninger. Vi kaller denne campingen for Ikea Camping da den ligger rett ved Ikea.

Plassen vr p Ikea camp.

Innkjringen til Campingen

Pynt p Ikea camp

Lrdag 23 juni: I dag gikk turen til Rosenheim en by som ligger ved grensen til steriket. Denne dagen var en dag som vi kaller for kjre dag, vi krysset s si hele Tyskland. Vi overnattet p Kaiser Camping , en stille og rolig camping.

Koselig hente bestilte rundstykker p campingen.

Flott baseng p denne Campingen.

Sndag 24 juni: Bolzano var mlet i dag, der overnattet vi p Steiner Camping, denne campingen l i en liten by som het Laives og regnes som en forstad til Bolzano. Vi trodde ikke at det var noe srlig se rundt campingen, men nr vi kjrte videre dagen etter s vi at det var en liten by noen hundrede meter lenger borte. Denne byen skal vi se p en annen gang.

Litt kos hrer med til ferie

Ikke helt modene druer men vakkert er det se p

Innkjringen til Campingen

Ikke vanskelig velge rett toalett her.

Mandag 25 juni: I dag gikk turen til Cavallino som ligger ved Lido de Jesolo - et tettsted ved Venezia. Vi bodde i en uke p Camping Union Lido . Vi har bodd p denne campingen flere ganger og trives godt her, den dekker vrt behov med alle sine fasiliteter. Vi hadde oss flere fine sykkelturer i omrdet p EL sykkel. En dagstur til Venezia ble det ogs tid til.

Gode plasser p denne campingen

Bobiltrollet og mannen koser seg

Egen skillpaddedam p denne campingen

Apelsintre

Baseng omrdet p campingen

Forfriskninger p stranden

Late dager p stranden

Mandag 2 juli: I dag reiste vi videre, vi kjrte da Reschenpass.  Reschenpasset er et pass i Alpene Passet ligger p grensa mellom Italia og sterrike. Mlet denne dagen var Konstanz en by som ligger p grensen mellom Sveits og Tyskland. Vi bodde da p en camping som het Bodensee.  en helt enkel camping som ikke hadde gode fasiliteter, vi var glad vi hadde dusj i bilen.

Dette kirketrnet minner alle om byen Graun som ligger under vann.

Pynt p Campiongen

Innkjekking og do bygg p  campingen

Tirsdag 3 juli: Planen for denne dagen var at vi skulle utforske byen, men det regnet s mye at vi bar gikk en liten tur og spiste frokost. Ble ening om at Konstanz kan st p reiseplanen ved en annen anledning og kjrte s til Rdesheim, det er en liten by som ligger ved Rhinen. Vi bodde der p camping Rudesheim am Rhein , En camping vi har bodd p ved flere anledninger, hyggelig folk som driver den og flotte servicebygg. Service byggene ble pusset opp etter at Rihnen gikk over sine bredder og oversvmte plassen med ca 1,5 meter vann i 2013.

Et glimt fra Konstanz

Ferge fra Bingen til Rudesheim

Et glimt fra Rudesheim camping

Camping

Onsdag 4 juli: Syklet vi inn til byen, ruslet litt rundt fr vi bestemte oss for sykle litt lenger. Vi syklet da i 1 mil oppover innimellom vinmarkene for komme opp til Niederwald monumentet. Monumentet er nesten 38 meter hyt og ble oppfrt rene 1877-1883, det skal symbolisere Tyskland sin seier i den franske-tysker krig fra 1870 til 1871. Ned igjen tok vi en litt kortere vei.

Ruiner av Hindenburg bro som ble delagt under andre vrdenskrig

Ruiner av broen

Drosselgasse

Ruinborgen Ehrenfels

Utsikt  over Bingen

Monument Niederwalddenkmal

Torsdag 5 juli: Vi kjrte til Koblenz

Som ligger der som elene Rhinen og Mosel mtes. Vi bodde p https://no.camping.info/tyskland/rheinland-pfalz/knaus-campingpark-rhein-mosel-koblenz-18748

Her var vi s heldig og fikk plass helt ved elven, hadde en nydelig utsikt, midt i krysset der elvene mtes.

Her mtes elven Mosel og Rhinen

Monument Deutsches Eck av keiser Willhelm

Taubane

Koblens by

Bilde tatt fra Campingplassen

Fredag 6 juli: Turen gikk til Oldenburg som ikke ligger s langt fra Bremen og der bodde vi p camping Fltenteich, den var tilknyttet et stort ute badeanlegg som l et stykke fra byen. Vi fikk ikke sett noe av byen s den for st p listen til en annen gang. Campingen har vi ikke noe behov for reise tilbake til, den var s som s. Den ligger et stykke fra byen og etter det vi kunne se s var det ikke s lett finne veien dit med flere veier som gikk p kryss og tvers for komme frem.

Lrdag 7 juli: Vi reiste til Danmark og frste stopp der var i Aabenraa, det er en by som ligger ca. 40 minutter fra grensen til Tyskland. Vi bodde p Aabenraa bthavn som er tilrettelagt for bobiler, vi har stoppet her flere ganger.

Vakre AAbenraa

Nyter kvelden

Med denne deilig drinken, smaker friskt og godt

Bthavnen

Kveldstur

Sndag 8 juli: I dag gikk turen til Ebeltoft og vi bodde da p Ebeltoft strandcamping, her mtte vi vre barn, svigerbarn og barnebarn. Vi hadde to fine dager sammen med dem. Byvandring i vakre Ebeltoft hrte ogs med. Ebeltoft strandcamping ligger nrmt bde strand og by, men dessverre ogs like ved hovedveien og er ganske plaget av trafikksty. Inne p campingen er det et lite badeanlegg der store og sm koste seg.

Stranden i Ebeltoft

Fin Solnedgang

Gye vei navn

Rdhuset i Ebeltoft

Kreativt

Ebeltoft

Tirsdag 9 juli: Vi kjrte til Sndervig for se p en sandskulturfestiva og i r var temaet Trolldom og Magi. Nr vi var ferdig og se p disse imponerende sandskulpturene spiste vi en rask lunsj og s gikk turen videre. Vi bestemte oss for kjre i ca. en time mot rhus. Vi kjrte til Viborg og overnattet p Viborg Camping. Kort og grei vei og sykle inn til sentrum, vi syklet p gangsti langs vannet.

Imponerende

Mange timers jobb her

Onsdag 10 juli: Planene var kjre til Skagen men vi tok en overnatting i Frederikshavn og der bodde vi i bthavnene som er tilrettelagt for bobiler. Dagen brukte vi til rusle i byen og spiste Lunch p Madeline`s caffe og restaurant, et sted vi ikke kommer til spise p ved flere anledninger. Maten smakte lite og betjeningen var trege og sure.

Flott se p, men smakt lite

Nyter havutsikten fra Stelplassen

Fredrikshavn sentrum

Torsdag11 juli: Vi kjrte til Skagen, her var vi resten av ferien. Vi bodde p Grenen Camping som ligger noen f km utenfor byen. Den hadde veldig sm plasser og det var trangt kjre inn og ut. Vi hadde noen flotte dager i Skagen, en byvandring i vakre Skagen hrte med. En tur til Grenen tuppen av Danmark der havene Kattegat og Skagerak mtes mtte vi ogs f med oss.

Gode campingregler leve etter

Skagen by

Lunsj, nydelig mat

Her tok vi sandormen til tuppen av Danmark

Her mtes to hav Skagerrak og Kattegat

P toppen av Danmark

Vippefyr

Ny bobilpynt

Lrdag 13 juli: Vi setter snuten mot Hirtshals og skal ta bten hjem til Bergen.

Vi oppsummerer med at vi har hatt en fin sommer med masse fint vr. Danmark viste seg fra sin beste side, her var det nesten varmere enn i Italia. Vi er begge ening i at en ferie i bare Danmark ikke er noe for oss, da vi har oppigjennom rene reist rundt i Danmark. Vi hadde litt for god tid opp fra Italia og vi er n enig om at vi kunne hatt en 4 til 5 dager til i varmere strk 😊

n kommentar

Herlig oppsummering av ferien. Det ser ut som dere har hatt flotte opplevelser, og sitter igjen med flotte minner. Gode reisetips for andre ogs her :-) Takk for "turen" gjennom ferien deres :-)