Helgetur til Lærdal 18. ? 21. mai 2018

I Pinsen gikk turen til Lærdal, Vi bodde på Lærdal feriepark . En liten, koselig og rolig camping. Vi kom inn om ettermiddagen, grillet middag og som seg hør og bør ble det en liten tur til sentrum for å se på de gamle bygningene før kvelden kom.

Lørdag var det sol, vi bestemte oss for en rolig dag for å nyte solen. Vi startet dagen med en sykkeltur til butikken for å handle inn rundstykker til frokost. Mannen steikte egg og bacon og frokosten ble spist ute i det fri.  Senere på formiddagen syklet en tur til sentrum, var innom noen av de få butikkene som er i Lærdal sentrum. Tid for en utepils ble det også på Kvammes Hotell.  Hotellet er bygd omkring 1880 og den gangen het det Lærdalsørens Hotell. Vi syklet tilbake til campingen for å nyte litt sol. Litt senere på ettermiddagen syklet vi utover til Vindedalen og snudde ved Vindeldalen camping turen var ca. på 21,5 km. Denne turen gikk i hovedsak langs den gamle hovedveien langs fjorden og opp den bratte grusvegen til Vindeldalen camping. Her var det så bratt at det ikke var forsvarlig å sykkle ned igjen på den bratte grusvegen. Lørdagskveld hadde vi kos med våre reisevenner og vi lagde da Rüdesheim cafe.

Søndag var vi klar for å utforske deler av Kongeveien. Vi kjørte til Borgund stavkirke og parkerte der før vi tok fatt på Vindhellavegen og Sverrestigen - en fantastisk flott tur.

Mannen var bare med over Vindhellavegen, der gikk han og syklet litt, da han ikke har knær til å gå i ulendt terreng, Han syklet hovedveien tilbake til kirken når vi andre gikk Sverrestigen. Han kjørte tilbake til campingen og jeg fikk sitte på med en av bil til våre reise venner. Jeg fikk servert deilig Lunch når vi kom tilbake.

Jeg fikk prøvd meg i kajakk, det var litt skummelt men mest gøy.

Søndags kveld grillet vi og koste oss.

Mandag var det på tide og reise hjem til hverdagen og nå har vi begynt med nedtelling til sommerferien som starter om 15 dager.

Lærdal er en sjarmerende liten bygd innerst i Sognefjorden med vakker natur og gamle trehus. Lærdal ligger midt mellom Oslo og Bergen og har til alle tider vært et nasjonalt knutepunkt. Her får du spektakulær vestlandsnatur rett inn i stua, samtidig som klimaet minner om det stabile østlandsværet. Faktisk er Lærdal blant de tørreste og varmeste stedene i landet. Sommeren er lang, vinteren mild og våren kommer tidlig. Lærdal er kjent for sin dyrking av poteter, grønsaker, bær og frukt. Lærdal er også kjent for sine merknader http://laerdalsmarknaden.no/program/