Sommerferie 2017

I r har vi hatt en fin ferie med sol, varme og mange fine opplevelser.

Fredag 7. juli startet vi ferien med utreise fra Bergen med Fjordline ,  en fin og rolig start p ferien.

Lrdag 8. juli kjrte vi i land i Hirtshals etter en god frokost p bten, dette er en transportetappe for komme i gang med ferien. Mlet for denne dagen var komme fram til Northeim i Tyskland, der overnattet vi p en camping som het Campingplatz Northeim Nord Sultmer Berg .Vi hadde noen obligatorisk stopp p veien som handling p Bilka i Vejle og Otto Duborg.

"Feriegave fra vre reisevenner"

Sndag 9. juli kjrte vi til Rosenheim og der overnatting vi p Kaiser Camping .Vi grillet middag nr vi kom fra og koste oss sammen med vre reisevenner.

"Kreativ er vi nr det regner."

"Koselig hente frokost nr de som eier campingen tar seg tid til skrive p posene"

Mandag 10. juli kjrte vi til Kroatia, endelig fant vi sommer, sol og varme, her skulle vi vre i hele 6 dager. Vi bodde p Camping Park Umag , her har vi vrt flere ganger fr. Denne campingen ligge like overgrensen, ved byen Umag . Vi har hatt fine dager med strandliv, sykling til Bambo bar og rundt p campingen, morgenjogging, spagetti carbonara til lunsj p stranden, en Lagunaplate til middag og en formiddag i byen Umag.

Sndag 16. juli gikk turen videre til Italia, der skulle vi bo p Camping Union Lido i Cavallino ved Venezia. Nr vi kom fra var Campingen full, vi ble vist inn p vente plass. Vi ringte rundt til flere campingplasser for hre om de hadde ledige plasser, noe ingen hadde.

Mandag 17. juli om ettermiddagen var vi s heldig f komme inn p camping Union Lido og her skulle vi nyte strandlivet i 3 dager fr vi kjrte videre. En sykkeltur til Punta Sabbioni hrer med for spise lunsj og noen turer inne p Camping markedet som ligger rett ved campingen hrer med.

Fredag 21. juli gr turen til Bolzano en by som ligger nord i Italia og der overnattet vi p Camper Stop Epan  som ligger litt utenfor byen og mlet med dette stoppet var ta Svevebanen Rittner opp til den lille byen Oberbozen der fra tok vi et tog som gr p en smalsporet jernbanen  til en liten by som heter Klobenstein Vi gikk derifra for se p noen jordpyramider

Vi satt igjen med at det har vrt en fin dag, og at vi vil tilbake til byen Bolzano for bruke merer tid i sentrum av denne byen.

Lrdag 22. juli kjrte vi ut av Italia via Reschenpass, Vi stoppet ved en innsj for se p et kirketrn som sto midt i vannet. Under vann ligger den lille landsbyen Graun, byen ble lagt under vann i 1950 da dalen ble fylt med vann for produsere vannkraft.

Turen gikk s til den tollfrie dal Samnaun i Sveits. Vi vil ikke anbefale noen kjre opp til Samnaun med bobil. Det var en bakkestigning p 13% i 6,5 km med mange skarpe svinger og det samme ned igjen. Vi kjrte s til Kranebitterhof Camping  i Innsbruck. Det er en helt grei camping og stoppe p.

Sndag 23. juli kjrte vi over Fernpass og inn i Tyskland, det er alltid k over Fernpass. Nr vi kjrte inn i Tyskland mtte vi regnet, vi valgte da kjre langt opp i Tyskland fr vi stoppet p Campingplas Bad Kissingen ved en by som het Bad Kissingen. Det var en liten og koselig camping, noen av de andre campinggjestene som var der fortalte at Bad Kissingen var en fin by, denne campingen vil vi helt sikkert komme tilbake til for f med oss byen.

Mandag 24. juli var mlet kjre til en innsj utenfor Hannover som het Steinhuder Meer og skulle over p en stelplass ved byen Steinhude, dette stedet fikk anbefalt av en som vi traff p vrferien vr. Nr vi kom fram til Steinhude kjente vi at dette ikke samsvarte med vre forventninger og valgte kjre videre mot Hamburg, Vi fant en Ferienzentrum Heidenau camping sr for Hamburg p APP?en til ADAC, vi var veldig skeptisk nr vi kom fram til denne campingen da den l i en liten by som besto av flere grer og det var langt p landete. Vi parkerte bilen og gikk for spise middag, maten var kjempegod og campingen var helt grei.

Tirsdag 25. juli kjrte vi til Aabenraa i Danmark, der l vi p en Stellplass ved havnen. Vi hadde vrt faste stopp p Otto Duborg for handle med oss litt kos til vinteren. Den ene vindusviskeren sluttet virke p denne strekningen, mannen mtte ta kontakt med Oslo Caravan . Mannen fikk kjempe god veiledning p telefon og han fikk fikset det selv.

Onsdag 26. juli gikk turen videre til Korsr der overnattet vi p Storeblt camping , dette er et sted vi har stoppet flere ganger fr, vi spiste reker og koste oss, gikk en tur p omrdet.

Torsdag 27. juli gikk turen til Kbenhavn og vi overnattet p Absalon Camping, vi tok toget inn til Kbenhavn, ruslet inn til Nyhavn igjennom Strget og vi spiste en Nyhavnstallerken  fr vi ruslet s tilbake togstasjonen for ta toget tilbake til campingen.

Fredag 28. juli kjrte vi en tur ut til Dyrehavsbakken og ruslet p Bakken tivoli , spiste en Belgisk vaffel med softis, dette er en av mine favoritter. Vi kjrte s til kaien for ta bten DFDS  til Oslo. Vi fikk en fin utseiling i sol fra Kbenhavn.

Lrdag 29. juli ankom vi Oslo ca. kl.09.45, vi valgte kjre helt hjem til Bergen, med et stopp for se p Rjukandefoss i Hemsedal.

Det er alltid god komme hjem etter en lang fin ferie med mange gode minner.